Crossmediale campagne voor de gemeente Hoeksche Waard
Een campagne gericht op alle inwoners van de Hoeksche Waard om advies te vragen over beleidsvorming over rust en activiteiten op zondag.

Hoeksche Waard is een gemeente in de Nederlandse provincie Zuid-Holland. De gemeente telt 89.846 inwoners op 31 januari 2023 (bron: CBS).
Vraag:
We willen de ‘Hoeksche Waarder’ motiveren om ook zijn/haar stem te laten horen over Rust en Activiteiten op Zondag. Zonder te polariseren. De Gemeente Hoeksche Waard luistert naar wat de inwoners te vertellen hebben.
Doelgroepen:
De doelgroep de Hoeksche Waarder vanaf 16 jaar en ouder. Om dit brede scala aan mensen aan te spreken ontwikkelen we meerdere visuals en middelen. Want jongeren bereik je makkelijker via een online advertentie en ouderen weer via Het Kompas.
Belangrijk is dat de belanghebbende partijen deze enquête sneller oppikken en verspreiden onder de aanhang, omdat dit voor hen een heel belangrijk onderwerp is. Daarom focussen we de campagne juist op het ‘stille midden’.


We vragen een klein momentje van je tijd om aandacht te schenken aan de zondag. We laten portretten van ‘gewone’ mensen in alledaagse situaties zien. Zo zie je dat iedereen, op elk moment van de dag even tijd kan maken. Dat kan zijn: als je op het pontje wacht, in de bus, tijdens een kop koffie of je ontbijt. Er is altijd een moment dat je de makkelijke vragenlijst van 5 minuten kunt invullen.
Pay-off: Zondag, meer dan waard om je mening over te geven.
Iedere mening is het waard om te delen. We benadrukken dat we alle inwoners van de Hoeksche Waard uitnodigen om de vragenlijst in te vullen.
Visuals:
Om de Hoeksche Waarder extra aan te spreken verwerken we herkenbare plaatsen in de Hoeksche Waard in de visuals. Denk aan het pontje van Tiengemeten, ee terras uitkijkend op de haven van Numansdorp, de voetbalvereniging OSV, etc.
Elke doelgroep is anders en wil aangesproken worden met een eigen tone-of-voice via eigen kanalen. Zo zetten we instagram ads en een pop-up participatie in op busstation Heinenoord om deze doelgroep te bereiken. De doelgroep van de gemiddelde leeftijd werd bereikt met instagram en Facebook ads, Het Kompas en posters op verenigingen. De oudere doelgroep werd bereikt door de kranten advertenties in Het Kompas en Facebook advertenties.
18.392 inwoners van de Hoeksche Waard hebben hun mening gedeeld!

